Suomalaisten yritysten liikeideat ovat usein varsin vaatimattomia ja ne määritellään toimialan mukaan: ”liikeideamme on olla kahvila” tai ”liikeideamme on olla paras tässä segmentissä”.
Modernissa liiketoimintaympäristössä tällaiset liikeideat eivät kanna, vaan ollakseen ”paras” yrityksen pitää löytää innovaatio, jolla asema markkinoilla saavutetaan. Kilpailukykyisen liikeidean ydin on siinä, miten kyseinen innovaatio, vaikka pienikin, toteutetaan.
Tarjontaa kaikilla toimialoilla on yllin kyllin. Samaan aikaan digitalisaatio ja globaali hyperkilpailu muokkaavat asiakkaiden odotuksia sekä tarjontaa uusiksi. Yrityksellä, jolla tuntuu menevän hyvin juuri nyt, on myös syytä tarkistaa kilpailuetuaan. Taloudellinen nousukausi on taittumassa ja sen seurauksena monilla markkinasegmenteillä kysyntä hiipuu. Uuteen tilanteeseen on hyvä valmistautua ajoissa.
Markku Vierula on etsinyt eri toimialoilta erinomaisia, puhuttelevia ja ilahduttavia liikeideoita, jotka hän on koodannut auki ja muuttanut käytännöllisiksi työkaluiksi. Niiden avulla herätellään miettimään liikeidean kehittämistä. Koulutuspakettiin kuuluu myös kirjallisia tehtäviä.
Koulutus sopii mainiosti yksinyrittäjille, mikroyrityksille, pienyrityksille ja keskisuurille yrityksille sekä yksilöille, jotka haluavat saada uusia ajatuksia liikeidean kehittämiseen tai kilpailuedun löytymiseen.
Reviews
There are no reviews yet.