Esimies pattitilanteissa

Ratkot valmennuksessa kuvitteellisen työyhteisön ristiriitoja.
Selvität 20 tyypillistä ristiriitatilannetta, joissa ymmärretään väärin, loukkaannutaan, kaivaudutaan poteroihin ja ajaudutaan tunnemyrskyihin.
Tutustu valmennukseen ja ratkaise yksi ristiriitatilanne tässä. Saat samalla vankan tietopaketin toimivista keinoista selvittää työelämän törmäyksiä.

Alla on tilanne ja erilaisia tapoja reagoida. Valitse vaihtoehdoista yksi tai useampia toimivia.

Kun valitset, mieti auttaako valintasi ristiriitojen avointa käsittelyä ja vuoropuhelua. Pohdi, viekö valintasi ristiriidan selvittämistä eteenpäin ja onko se viestintätyyliltään onnistunut.

Klikkaa ensin valitsemaasi vaihtoehtoa ja tämän jälkeen muitakin vaihtoehtoja, niin näet, miten toimiva kukin vaihtoehto on epäasiallisesta työkäyttäytymisestä keskusteltaessa.

Lue vaihtoehtojen alta vinkkejä oppiaksesi lisää!

Epäasialliseen työkäyttäytymiseen puuttuminen

Tilanne: Olet huomannut, että Sami käyttäytyy työyhteisössä usein epäasiallisesti. Hän ei noudata yhteisiä pelisääntöjä, etsii suurennuslasilla toisten tekemiä virheitä, ei arvosta muiden osaamista ja esittää ohimennen loukkaavia kommentteja. Henkilönä Sami on impulsiivinen, huomionhakuinen ja teatraalinen.

Päätät ottaa epäasiallisen työkäyttäytymisen puheeksi Samin kanssa.

Mitä seuraavista vaihtoehdoista sinun kannattaa sanoa Samille?

1. Sun käytös on välillä holtitonta. Siitä ei ole täällä pidetty.

Puhu mieluummin käyttäytymisestä kuin käytöksestä. Vältä passiivia ja voimakkaita sanavalintoja (esim. holtiton).

2. Mä olen huomannut, että sulle on tyypillistä nopeat ja voimakkaat reaktiot. Sä olet aika äkkipikainen ihminen.

Ihmisen luonteesta, persoonasta tai ominaisuuksista puhuminen ei vie keskustelua eteenpäin. Ihminen voi mennä puolustuskannalle, jolloin keskustelusta tulee juupas-eipäs-väittely.

3. Miksi sä otit sen tarjouskilpailun Paavon kanssa eilen puheeksi? Paavo veti siitä todella herneen nenään.

Käyttäytymisen syiden kyseleminen johtaa puolustautumiseen, selittelyihin, vastasyytöksiin ja tunnereaktioihin. Tunteiden vallassa ihminen ei kykene kuuntelemaan.

5. Meidän työyhteisössä ei ole sallittua käyttäytyä loukkaavasti työtoveria kohtaan. Sinun pitää lopettaa loukkaavien kommenttien ja sarkastisten kysymysten esittäminen.

Erinomainen valinta. Huonosti käyttäytyvälle kannattaa selkeäsi kertoa, millainen käyttäytyminen ei ole työyhteisössä sallittua. Samoin on hyvä konkreettisesti kertoa, minkä tai millaisen käyttäytymisen tai toiminnan henkilön tulee lopettaa.

6. Mitä sä ajattelisit, jos me mietittäisiin sulle uutta työparia tähän projektiin?

Henkilöjärjestelyt voivat joskus parantaa työyhteisön ilmapiiriä. Huonosti käyttäytyvän henkilön kohdalla erityisjärjestelyt saattavat johtaa vielä suurempiin ongelmiin. Henkilö kokee vallan tunnetta ja käyttäytyminen pahenee. Jos huonosti käyttäytyvä henkilö vaatii itse erityisjärjestelyjä, hänelle kannattaa muistuttaa, että työtehtäviä ei jaeta sen mukaan, kuka pärjää kenenkin kanssa.

7. Kuulin, kun esitit eilen loukkaavan kommentin Sallalle. Minusta näytti siltä, että et arvosta Sallan osaamista.

Erinomainen valinta. Konkreettinen yhden tai muutaman tapahtuman konkreettinen kuvaus auttaa ihmistä ymmärtämään, millaisesta käyttäytymisestä keskustellaan. Havainnot kannattaa kertoa minä-muodossa.

8. Olen havainnut, että esität palavereissa kommentteja, joista muut loukkaantuvat. Mitä sinä itse ajattelet asiasta?

Erinomainen valinta. Kun olet kertonut selkeästi havaintosi henkilön epäasiallisesta käyttäytymisestä, kannattaa sen jälkeen kysyä, mitä henkilö itse ajattelee asiasta.

9. Vaikka yhteistyö ei aina sujukaan kuin Strömsössä, on täällä pakko tulla juttuun joka ikisen tallaajan kanssa.

Epäasiallinen käyttäytyminen kannattaa ottaa puheeksi sellaisena kuin se on. Asian kiertely, verhoillut ilmaukset ja kielikuvat keventävät ja vesittävät vakavan sanoman.

 

Epäasialliseen työkäyttäytymiseen puuttuminen

Näin otat puheeksi epäasiallisen työkäyttäytymisen

  • Mieti, miten sanot asian ääneen. Harjoittele.
  • Kerro kiertelemättä, mistä on kysymys. Ota käyttäytyminen puheeksi sellaisena kuin se on. Älä suurentele, älä vähättele.
  • Puhu selkeästi asioiden oikeilla nimillä. Vältä kielikuvia ja verhoiltuja ilmauksia.
  • Kerro, mitä konkreettisia havaintoja olet tehnyt: mitä on tapahtunut, missä ja milloin? Kerro havaintosi minä-muodossa.
  • Älä arvele tapahtumien syitä. Älä kysele syitä ihmiseltä itseltään. Älä puhu ihmisen luonteesta, persoonasta tai ominaisuuksista.
  • Kerro selkeästi, millainen käyttäytyminen tai toiminta ei ole työyhteisössä sallittua tai hyväksyttävää. Yksilöi konkreettisesti, mikä tai millainen käyttäytyminen tai toiminta henkilön tulee lopettaa.
  • Kerro, että edellytät asiallista työkäyttäytymistä ja työasioiden sujumista. Mikään asema tai temperamenttityyppi ei oikeuta epäasialliseen käyttäytymiseen. Toimeen on tultava. Työpaikan ihmissuhteilta ei voi odottaa samaa kuin yksityiselämän ihmissuhteilta.
  • Kysy, mitä henkilö itse asiasta ajattelee. Kuuntele, mutta älä vesitä aiemmin sanomaasi.
  • Varaudu puolustusreaktioon. Se voi olla selittely, puolustautuminen, syyttäminen tai suuttumus. Usein henkilö ei lainkaan näe tai ymmärrä omaa käyttäytymistään toisten silmin. Toista, että edellytät asiallista työkäyttäytymistä. Pysy rauhallisena.
  • Muista, että huonon käyttäytymisen takana on usein henkilön omia huonoja tunteita. Henkilö voi esimerkiksi kokea, että häntä ei arvosteta. Käyttäytyminen voi muuttua arvostuksen tunteella.
  • Varo leimaamasta ketään loppuiäkseen.